В Європі спостерігається зростання антиамериканських настроїв, що суттєво впливає на поведінку споживачів і ставлення до американських товарів. Це явище стало наслідком погроз колишнього президента США Дональда Трампа запровадити каральні тарифи, захопити території та припинити військову підтримку в регіоні, зокрема у контексті війни в Україні.
Про це розповідає News IO
Масштаб бойкоту американських товарів
Останні дані опитування YouGov показують, що більше половини населення жодної країни Європи не має позитивного ставлення до США. Найгірші результати зафіксовані в Данії, де громадяни обурені планами Трампа щодо контролю над Гренландією. У соціальних мережах, зокрема на Facebook, активно створюються групи, які закликають до бойкоту американських товарів, зокрема данська група Boykot varer fra USA («Бойкотуй товари з США»), що зібрала понад 92 000 учасників з моменту створення.
Один із адміністраторів цієї групи, Бо Альбертус, зазначив: «Мене все більше і більше засмучували його способи декларування того, що є правильним, а що ні. Я почав відчувати, що повинен щось зробити». Альбертус вирішив скасувати всі свої стрімінгові сервіси на користь європейських альтернатив та більше не відвідує американські мережі фаст-фуду.
Вплив на ринок і бізнес
Згідно з опитуванням компанії «Мегафон» для данського телеканалу TV 2, майже кожен другий датчанин свідомо уникає покупки американських товарів після інавгурації Трампа. Подібні настрої виявляються і в Швеції. Близько 70% шведів готові чи вже утримуються від покупки американських товарів на знак протесту.
Багато компаній, включно з найбільшою продуктовою групою Данії Salling Group AS, відповідно до зростаючого інтересу споживачів до європейських брендів, почали позначати свої електронні цінники, вказуючи, чи належать товари європейським компаніям. Проте, як зазначає старший аналітик Bloomberg Intelligence Чарльз Аллен, зміни на ринку потребують часу, і відчутний вплив на фінансові показники може з’явитися не одразу.
Зростання антиамериканських настроїв вже призвело до зниження продажів американських брендів, зокрема Tesla, продажі якої в Німеччині впали на 76%. У Норвегії компанія Haltbakk Bunkers AS оголосила, що більше не продаватиме паливо американським військам, що стало реакцією на суперечки Трампа і Зеленського.
«Я не знаю, чи матимемо ми економічний вплив, я думаю, що це довше, ніж марафон», – зазначила Яннике Кохінор, одна з творців шведської групи бойкоту.
Однак, незважаючи на ці настрої, норвезький міністр оборони Торе О. Сандвік заявив, що бойкот не відповідає політиці уряду Норвегії. Споживча поведінка європейців може суттєво змінитися, проте їхня активність на низовому рівні поки що залишається символічною.