За інформацією Інституту рибного господарства, екології моря та океанографії Держрибагентства, аварія російських танкерів «Волгонефть-212» та «Волгонефть-239», що сталася 15 грудня 2024 року в Керченській протоці, призвела до значного забруднення морського середовища. Попередні оцінки свідчать, що обсяг нафтопродуктів, який потрапив у море, може охоплювати площу понад 30 тисяч квадратних кілометрів.
Про це розповідає News IO
Наслідки для екосистеми Чорного моря
Держрибагентство зазначає, що одна тонна вуглеводнів здатна розтікатися на площі до 12 квадратних кілометрів. Оскільки танкери перевозили близько 9,2 тисячі тонн мазуту, ймовірно, щонайменше 3 тисячі тонн потрапили в Чорне море, що підвищує ризик виникнення екологічної катастрофи для всього Азово-Чорноморського регіону.
«Такий обсяг нафтопродуктів може призвести до забруднення понад 30 тисяч квадратних кілометрів морських акваторій та прибережжя. Також достеменно не відомо, чи припинився наразі витік мазуту – це залежить від стану корпусів затонулих суден, а також природних умов», – йдеться в повідомленні.
Довгострокові екологічні наслідки
Експерти підкреслюють, що нафтопродукти, потрапляючи у морську воду, змінюють свої властивості залежно від температури та солоності. Наразі дані супутникових знімків не дозволяють повністю оцінити масштаби забруднення, проте в Азовському морі, на південь від Бердянської коси, 11 січня було зафіксовано пляму площею близько 300 квадратних кілометрів.
«Потрапляння нафтопродуктів до Азовського моря, і без того перенасиченого органічними речовинами, крім можливого шкідливого впливу на гідробіонтів, суттєво погіршить екологічну ситуацію щодо вмісту кисню у воді», – зазначають у Держрибагентстві.
Виникає ризик, що явища задухи, типові для Азовського моря, можуть тривати довше та охоплювати більші території, що загрожує втратами тисяч тонн риби й сотень тисяч тонн безхребетних, зокрема молюсків. Важливо також зазначити, що мазут, що потрапив у море, вже частково осів на дно, що може стати джерелом забруднення на тривалий термін через вплив штормів та зміни температур.
«Ця катастрофа – ще одне свідчення безвідповідального ставлення до природи з боку окупантів росії. Інцидент підкреслює необхідність об’єднання зусиль та посилення міжнародного тиску для притягнення винних до відповідальності за шкоду, завдану екосистемам і водним біоресурсам Чорного та Азовського морів», – додають в Держрибагентстві.