Європейський ринок енергоресурсів зазнав суттєвого зростання цін на дизельне та авіаційне паливо, які досягли найвищого рівня за останні 15 місяців. Причиною такого стрибка стала ескалація конфлікту між Ізраїлем та Іраном, що викликала побоювання щодо можливих перебоїв у постачанні з Близького Сходу — ключового регіону для експорту нафтопродуктів до Європи.
Про це розповідає News IO
Зростання цін та фактори ризику для Європи
Згідно з інформацією Argus, з початку бойових дій минулої п’ятниці націнка на дизель відносно нафти Brent підскочила на 60%, а на авіапаливо — на 45%. Це пов’язано з очікуваннями можливих обмежень у постачанні пального з Перської затоки перед початком літнього туристичного сезону. При цьому базова ціна нафти Brent зросла приблизно на 9% і наблизилась до $77 за барель.
Аналітики підкреслюють, що попри різке подорожчання нафтопродуктів, глобальний ринок нафти залишається добре забезпеченим, а ізраїльська сторона наразі утримується від атак на іранську нафтову інфраструктуру.
«Це один з найрізкіших стрибків тиждень до тижня», — каже Джордж Мейєр-Боннетт з Argus. Він попереджає: будь-яка нестабільність у Ормузькій протоці, через яку проходять експортні маршрути нафти, газу та пального з Перської затоки, насамперед вдарить по європейському дизелю.
Залежність імпорту та вплив на споживачів
У 2024 році понад п’ята частина дорожнього дизеля, який імпортував ЄС, Велика Британія та Норвегія, надходила з країн Затоки, зокрема із Саудівської Аравії, Кувейту та ОАЕ. Для авіапального цей показник ще вищий: понад 50% імпорту припадає на ті ж країни, що еквівалентно близько 13 млн тонн.
Великобританія є однією з найбільш уразливих країн до змін на ринку: у 2024 році вона імпортувала приблизно третину всього дизеля і дві третини авіапального саме з цього регіону.
Станом на четвер барель авіаційного пального торгувався з націнкою $27 до Brent, а дизель — майже з $29. За словами Мейєра-Боннетта, підвищення цін споживачі та авіакомпанії відчують із певною затримкою через діючі стратегії хеджування у більшості компаній.
Водночас рентабельність бензину на європейському ринку знижується через низький попит як у самій Європі, так і в основних країнах-імпортерах — США, Канаді та Нігерії. Важливим фактором став запуск нафтопереробного заводу Dangote в Нігерії, яка раніше була другим за обсягами ринком імпорту європейського бензину. За даними аналітиків, обсяги експорту бензину до Нігерії зменшилися вдвічі.