Сенат Сполучених Штатів проголосував за скасування повноважень штату Каліфорнія встановлювати більш жорсткі стандарти забруднення повітря для автомобілів. Рішення було прийняте з перевагою у сім голосів — 51 проти 44. За понад півстоліття Каліфорнія отримувала федеральні відмови на встановлення власних екологічних норм понад 100 разів, однак тепер така можливість припиняється на законодавчому рівні.
Про це розповідає News IO
Вплив на держави, що підтримують ініціативу
Каліфорнійські стандарти викидів повітря були взірцем для ще шістнадцяти штатів та округу Колумбія, які приєдналися до ініціативи зі скорочення викидів від автомобілів та впровадили поступове виведення з експлуатації транспортних засобів із двигунами внутрішнього згоряння. Окрім цього, сенатори окремо проголосували й за скасування особливого статусу штату щодо впровадження суворіших норм для середньо- і важких транспортних засобів.
Стандарти нульових викидів та плани на майбутнє
Так званий «мандат на електромобілі», який діяв у Каліфорнії, полягав у запровадженні стандартів нульових викидів для нових авто. Від 2026 року передбачалося щорічне збільшення долі продажів машин без викидів, а до 2035-го виробники мали повністю перейти на продаж лише таких транспортних засобів. Відповідати цим стандартам можуть електромобілі та автомобілі на водневих паливних елементах, однак останні стикаються з численними викликами у розвитку інфраструктури, тому саме електромобілі стали ключовим кандидатом на виконання нового екологічного плану штату.
Минулого року у Каліфорнії 25,3% нових легкових авто вже відповідали вимогам стандарту нульових викидів, і переважна більшість із них були електромобілями. План штату передбачав, що вже у 2026 році кількість таких транспортних засобів у продажу мала б сягнути 35%, однак представники автомобільної галузі називали цю мету «неможливою».
Протягом 2024 року темпи зростання продажів електрокарів залишалися стабільними, хоча за попередніх років спостерігалося динамічне зростання: від 7,8% у 2020 році до 25% у 2023-му.
Голосування у сенаті йшло всупереч позиціям парламентських експертів та Бюро урядового контролю, які стверджували, що згідно із законом про контроль над регулюванням Конгресу, скасування федеральної відмови неможливе. Однак рішення було ухвалене простою більшістю голосів, без застосування філібастеру.
Генеральний прокурор Каліфорнії Роб Бонта ще на початку березня заявляв про готовність штату відстоювати свої екологічні права у разі скасування особливого статусу:
«Ми не вважаємо, що це належне використання Закону про контроль над регулюванням Конгресу, і ми готові захищати себе, якщо це буде неправомірно використано як зброя», — зазначив він у розмові з Politico на початку березня.