Ключові тенденції та події на ринку електромобілів та автономного транспорту
Про це розповідає News IO
Ринок електротранспорту та автономних технологій продовжує зазнавати суттєвих змін у 2025 році. Минулого тижня стало відомо про намір співзасновника Uber Тревіса Каланіка разом з групою інвесторів придбати американський підрозділ китайської компанії Pony AI, яка спеціалізується на розробці автономних автомобілів. До команди долучився Ерік Мейгофер, екскерівник підрозділу Uber ATG, що займався безпілотними авто, а також мав досвід роботи у сфері робототехніки та стартапі CloudKitchens.
“Минулого тижня газета New York Times повідомила, що співзасновник Uber Тревіс Каланік працює з інвесторами над придбанням американського підрозділу китайської компанії Pony AI, а Uber може навіть допомогти реалізувати цю угоду”.
Динаміка продажів електромобілів та інвестиції у галузь
На завершення другого кварталу 2025 року автовиробники оприлюднюють звіти щодо продажів електрокарів. Деякі компанії звітують щомісячно, проте більшість публікує дані раз на квартал. За підсумками періоду електричний Hummer майже досяг рівня продажів Ford F-150 Lightning, а компанія Lucid нарощує виробництво моделі Gravity, хоча абсолютні обсяги залишаються невеликими.
Rivian залучила від Volkswagen 1 мільярд доларів інвестицій, попри виклики із збутом своїх автомобілів. Водночас Tesla вже другий рік поспіль фіксує зниження продажів після чергового невдалого кварталу.
На розвиток ринку впливає новий законопроєкт, прийнятий республіканцями, який передбачає скасування низки положень Inflation Reduction Act. Зокрема, буде припинено податкові пільги для сонячної та вітрової енергетики, а також для чистого водню. Водночас ліквідуються податкові кредити на купівлю електромобілів і встановлення домашніх зарядних станцій. Ці зміни вже впливають на стратегії компаній: стартап Slate Auto, підтриманий Джеффом Безосом, був змушений переглянути вартість свого пікапа через скасування податкових кредитів.
Нові гравці, інновації та питання безпеки в галузі електротранспорту
Серед нових гравців ринку вирізняється каліфорнійський стартап Pebble, який розпочав постачання клієнтам свого електричного туристичного причепа. У Детройті компанія Grounded, заснована колишніми інженерами SpaceX, доставила першому замовнику електричний фургон G3. Це свідчить про зростання попиту на електричні будинки на колесах і комерційні електроавто.
У сфері автономних транспортних засобів з’являється новий термін — MVAT (minimum viable autonomy theater), що означає мінімальний набір функцій автономності, достатній для створення ілюзії технологічного прогресу. Так, компанія Tesla нещодавно продемонструвала автономну доставку Model Y від заводу до нового власника, яку Ілон Маск назвав першим «автономним доставленням» авто клієнту. Якщо подібні кейси залишаться одиничними, їх розглядатимуть саме як MVAT.
Маркетингові демонстрації автономних технологій стали менш поширеними порівняно з піком 2015 року, але виробники і надалі використовують їх для підтвердження власного іміджу інноваційних компаній.
Цього тижня з’явилися й новини про безпеку: ФБР та провідні кібербезпекові компанії повідомили про підвищення активності хакерської групи Scattered Spider, яка атакує транспортний сектор та авіакомпанії. Австралійська авіакомпанія Qantas зазнала витоку даних щонайменше 6 мільйонів пасажирів, що підкреслює актуальність кіберзахисту у сфері мобільності.